Eupen aan het begin van de 20e eeuw. Drie mannen staan voor een doek in de fotostudio van Franken. Ze kaarten en drinken wijn. Het is een enscenering die de gefotografeerden zelf kozen, door de fotograaf werd voorgesteld of in onderling overleg tot stand kwam. De foto geeft ook informatie over de mode en vrijetijdsbesteding van die tijd. Het laat ook zien aan welke tradities en beperkingen de mensen in kwestie onderhevig kunnen zijn geweest.
Aan de randen van de foto is meteen te zien dat het gaat om een glasplaatnegatief, dat is gemaakt met de zogenaamde natteplaattechniek. Die werd vooral gebruikt in de tweede helft van de 19e eeuw. Naast een aangepaste glasplaat en de benodigde chemicaliën had de fotograaf een viewcamera en een statief nodig. De belichtingstijd is relatief lang. Mensen mogen niet bewegen, anders worden ze onscherp op de foto. Dat verklaart waarom de drie mannen hun ogen dicht of halfdicht hebben. Je kunt ook lichte bewegingen in hun handen herkennen.
Naast die technische aspecten is ook het uiterlijk van de drie mannen opvallend. Ze dragen pakken, hebben glazen rode wijn voor zich en zijn aan het kaarten. Ze behoren duidelijk tot de bourgeoisie. Deze foto is bedoeld om een moment van ontspanning over te brengen.
Het valt ook op dat geen van de drie lacht. Dat kan natuurlijk te maken hebben doordat ze zich concentreren op het kaartspel. Maar glimlachen was ongebruikelijk op foto’s voor de jaren 1950. Het werd als onwaardig beschouwd op foto’s.
Het romantische achtergrondbeeld en de stijlvolle meubels komen waarschijnlijk uit de studio van de fotograaf. Ze werden waarschijnlijk door hem geleverd.