Dat komt omdat het gebied dat nu bekend staat als Oost-België op het Congres van Wenen (1815) werd toegewezen aan het Koninkrijk Pruisen, waar het de districten Eupen en Malmedy vormde. Toen die districten door het Verdrag van Versailles aan België werden toegewezen, werd in het Frans de term “cantons rédimés” bedacht als verwijzing naar andere Europese grensregio’s die van land veranderden. Het werkwoord “rédimer” betekent “verlossen” of “bevrijden”. Volgens dat verhaal werd de regio bevrijd als gevolg van de Duitse nederlaag en de annexatie bij België.
Artikel 34 van het Verdrag van Versailles bepaalde de modaliteiten voor de uitvoering van de zogenaamde “openbare meningsuiting” (de bewoording van het verdrag) in Eupen-Malmedy. Die waren uniek, want in geen enkele andere grensregio werden gelijkaardige maatregelen genomen. Dat “referendum” (de formulering die in de meeste publicaties wordt gebruikt) was geen geheime en onafhankelijke stemming, maar was enkel bedoeld om de schijn van het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren op te houden. Iedereen die wilde protesteren tegen de inlijving bij België kon zich alleen met naam en toenaam laten registreren op lijsten in de stadjes Eupen en Malmedy voor Belgische ambtenaren na zich te hebben gerechtvaardigd. Er waren talloze beïnvloedingspogingen en protesten van zowel Belgische als Duitse zijde. Uiteindelijk was de getroffen bevolking zo onrustig dat slechts enkelen zich inschreven op de lijst. In het collectieve geheugen was die insnijding zo sterk dat het onderwerp van het referendum de herinnering aan de Eerste Wereldoorlog volledig overschaduwde.
-
Judith Molitor
Opinie:
“Op dit punt is het belangrijk om te wijzen op de opmerkelijke onevenwichtigheid in de herinneringscultuur aan beide kanten van de grens. Terwijl de enquête in België zoveel stof deed opwaaien, bleef ze bijvoorbeeld in de (Duitse) Eifel (bijna) onopgemerkt. Dat wil zeggen, zeker niet voor tijdgenoten, maar zelfs voor de generatie van mijn grootouders (degenen die geboren zijn vanaf het midden van de jaren 1920) speelde het zo'n ondergeschikte rol dat ik er persoonlijk pas op de middelbare school van gehoord heb (en slechts terloops!).”
De termen “pays/territoires/cantons rédimés” werden tegen het einde van de oorlog vaak gebruikt in de pers om te verwijzen naar grensgebieden die aan andere landen waren of zouden worden toegewezen op basis van historische argumenten. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor gebieden die vanuit nationalistisch oogpunt door Italië of Frankrijk werden “heroverd”. Zelfs tijdens de oorlog verdedigden Belgische diplomaten en politici de stelling van de “desannexatie” van Duits grensgebied dat in 1815 per ongeluk aan Pruisen was toegewezen. Uiteindelijk waren het echter economische en strategische argumenten die de geallieerden in Versailles ervan overtuigden om Eupen-Malmedy als compensatie aan België toe te wijzen. Vanuit een Belgisch-nationalistisch standpunt werd het grondgebied van het huidige Oost-België dus “teruggewonnen” na 105 jaar Pruisisch bewind. Dat verklaart termen zoals “kantons rédimés” of “herwonnen broeders”.
-
Michel Pauly
Opinie:
“In de Luxemburgse herinneringscultuur zijn er eindeloze verhalen over hoe, wanneer en waar de Amerikaanse troepen Luxemburg in 1944-45 bevrijdden. De Amerikaanse soldaten werden gevierd als bevrijders toen ze Luxemburg binnenmarcheerden, omdat ze de bevolking bevrijdden of verlosten van het gehate naziregime. De bevrijding van de “slechten” - de Duitsers - door de “goeden” - de Amerikanen - betekent dat iedereen zich positieve ervaringen met de Amerikanen en negatieve ervaringen met de Duitsers kan herinneren, terwijl weinigen zich vandaag het omgekeerde zouden willen herinneren. De bevrijding van Luxemburg door de Amerikanen had en heeft nog steeds positieve gevolgen voor Luxemburg, maar de demonisering van de een en de gelijktijdige heroïsering van de ander leidden tot een zwart-wit schilderij in het collectieve geheugen, dat het vandaag moeilijk maakt voor de Luxemburgse geschiedschrijving om de relaties tussen Luxemburgers en de Duitse bezetters en tussen Luxemburgers en de Amerikaanse bevrijders in beeld te brengen.”
-
Claudia Kühnen
Opinie:
“De geschiedenis van “Duitsland” wordt ook gekenmerkt door de vraag naar de eigen identiteit. Van een aantal kleine vorstendommen tot een Duits Rijk in 1871, tot Pruisen en de “verloren” delen van de Elzas, het huidige Polen, de oostelijke kantons, enz., de grenzen van Duitsland waren altijd vaag en veranderden voortdurend. Zelfs Fallerslebens “Lied der Duitsers”, dat uiteindelijk het Duitse volkslied werd, gaat over wat “Duitsland” en “de Duitsers” zijn.”