5081220180612094515488
Beeldvergelijking

Herrijzen uit de ruïnes: de St-Vith spoorwegsite

27.06.2022
  • Labo
  • Ervaren
  • Beeldvergelijking

Een blik op het spoorwegterrein van Saint Vith toont de snelle ontwikkeling die de West-Europese samenlevingen in de afgelopen 200 jaar hebben doorgemaakt.

In de 19e eeuw bracht de spoorweg een ongekende nieuwe snelheid naar wat nu de Belgische Eifel is en verbond het met verre gebieden. Veel dorpen langs de spoorlijn werden, naar hun eigen normen, opkomende steden dankzij de nieuw gecreëerde banen. Land- en bosbouwproducten uit de regio konden nu in verder weg gelegen gebieden worden verkocht.

In de jaren 1960 en 1970 begonnen de economieën van de Europese geïndustrialiseerde landen geleidelijk te veranderen. Landen die afhankelijk waren geweest van de spoorwegen als leveranciers van goederen in de tertiaire en secundaire sector, werden landen die zich steeds meer richtten op de dienstensector.

Een luchtfoto van het spoorwegterrein van Sankt Vith uit 1947 is een belangrijke informatiebron over de geschiedenis van de stad Sankt Vith en haar economische ontwikkeling. Nadat de welvarende spoorweg in de jaren 1930 voor het eerst tot stilstand was gekomen, werd de spoorweg na de bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog niet volledig herbouwd. Eerst werden de reguliere passagiersdiensten op de Vennbahn in 1950 gestaakt en daarna de vervoersdiensten in 1982. Het ooit grote en nu schijnbaar verlaten spoorwegterrein is een stille getuige van die ontwikkeling.

Vanaf de tweede helft van de 20e eeuw werd de auto het belangrijkste vervoermiddel. De weg Eifel-Ardennen voegde zich bij het spoorwegterrein als vertegenwoordiger van dat veranderingsproces. De Sankt Vith-driehoek is ook een bewijs van de veranderingen in de samenleving. Sinds 2009 is er een modern diensten- en cultureel centrum gevestigd op de voormalige goederenoverslaglocatie. In de jaren 2000 werd er ook een fiets- en wandelpad naast de weg aangelegd. Ernaast werd een uitgebreide woonwijk gebouwd. Dat getuigt ook van de sociale verandering in de Belgische Eifel. Waar enkele decennia geleden vrijstaande meergeneratiewoningen nog de maatstaf waren in de landelijke regio’s, worden de dorpen nu steeds meer gekenmerkt door flatgebouwen voor kleinere gezinnen.

Bronafbeeldingen: WalOnMap, https://geoportail.wallonie.be/