5081220180612094515488
introspectie

E-sporten: een jonge hobby

27.06.2022
  • Labo
  • Ervaren
  • introspectie

De maatschappij verandert voortdurend. Vooral jongeren geven de toekomst vorm met nieuwe bewegingen en hobby’s. Nieuwe jeugdbewegingen worden vaak met argwaan bekeken door het grote publiek en de media reageren met “morele paniek”. Andere interesses van de jongere generatie krijgen geen enkele aandacht en pas als er geen bronnen meer zijn, kijkt de maatschappij nostalgisch terug op jeugdbewegingen. Het is daarom belangrijk om nu te beginnen met het observeren en veiligstellen van bronnen.

De leerlingen van het laatste jaar 2018 van de Bisschoppelijke School Sint Vith zijn de uitdaging aangegaan. In een project onder leiding van leraar secundair onderwijs Norbert Nicoll namen ze de e-sportbeweging in Oost-België onder de loep. Dat resulteerde in belangrijke zelfobservatiedocumenten

  • E-sport (ook: e-sports) wordt gedefinieerd als een sportieve wedstrijd tussen mensen die computerspellen gebruiken. De multiplayermodus wordt gebruikt zodat spelers het tegen elkaar kunnen opnemen. Natuurlijk zijn er, net als bij elke andere sport, regels. Er wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen rondes die voor de lol worden gespeeld en professionele competities. De regels worden bepaald door de software, d.w.z. het spel zelf, en externe wedstrijdregels, d.w.z. de regels van de wedstrijdorganisator.

    De twee belangrijkste benodigdheden voor het organiseren van competities zijn de computer en de PlayStation. Het is belangrijk om op te merken dat in een professioneel evenement de hardware-uitrusting voor elke speler hetzelfde is. Niemand heeft een voordeel door bijvoorbeeld een betere netwerkverbinding of een krachtigere computer.

    Het professionele genre bestaat bijna uitsluitend uit teamspellen. Clubs en groepen eisen niet alleen van e-sportspelers dat ze het spel beheersen, maar ook dat ze verschillende motorische en mentale vaardigheden kunnen laten zien. Die vaardigheden zijn onder andere reactiesnelheid, uithoudingsvermogen, ruimtelijk denken, goede oriëntatie, tactische en praktische kennis van het spel en een goed overzicht van het spel. Maar wie in teamverband speelt, wat bijna altijd het geval is, moet zich kunnen aanpassen en teamgericht zijn.

    De belangrijkste vaardigheid naast reactiesnelheid is hand-oogcoördinatie. E-atleten moeten in fracties van seconden reageren. De spelers staan onder grote druk, net als bij elke andere sport. Het genre e-sports wordt niet overal gepromoot. Veel Aziatische landen hebben e-sports al als sport erkend en bieden trainingen en zogenaamde “bootcamps” aan. Bootcamps zijn vergelijkbaar met kampen waar spelers worden gedrild en aangemoedigd.

    Arsen Karapetyan

  • De vereniging E-Sports East Belgium werd opgericht op 19 mei 2017. De leden van de vereniging namen toen onder die naam deel aan verschillende competities. Op 31 januari 2018 werd de vereniging ingeschreven in het Belgisch Nationaal Register. De vereniging E-Sports East Belgium staat daar geregistreerd als “vereniging zonder winstoogmerk”.

    Kevin Parmentier, de oprichter van E-Sports East Belgium, wil met het initiatief jonge e-atleten in zijn thuisregio motiveren. Hij wil e-sports promoten en populairder maken. In Oost-België werd een “community” gecreëerd.

    De vereniging neemt geen politiek of religieus standpunt in, maar staat voor sociale rechtvaardigheid en gelijkheid. Iedereen wordt gelijk en eerlijk behandeld, ongeacht ras, geslacht, leeftijd, enz. Alle leden van E-Sports East Belgium moeten zich aan die regels houden. Elke overtreding, binnen de gemeenschap, een team of tegenover derden, wordt bestraft. De vereniging deinst er niet voor terug om contracten van leden zonder kennisgeving op te zeggen. Leden moeten ook letten op hun woordkeuze op sociale media.

    “Racistische, politiek of sociaal denigrerende uitspraken en agressief gedrag op sociale media of platforms worden streng veroordeeld door ESEB (European Society for Evolutionary Biology) en leiden tot directe contractbeëindiging en uitsluiting van de betrokken leden. We behouden ons het recht voor om juridische stappen te ondernemen,” zegt Kevin Parmentier.

    Het hoofddoel van de vereniging is om e-sports in de Duitstalige Gemeenschap van België en daarbuiten te promoten. De Duitstalige Gemeenschap heeft veel e-sportstalenten. E-Sports East Belgium wil dat talent promoten. De leden van de vereniging bereiken dat doel op verschillende manieren. Ze maken reclame, organiseren toernooien en nemen deel aan kampioenschappen op verenigingsniveau. Hoewel het spelen van videospellen en het promoten van mensen centraal staat, wordt er ook aandacht besteed aan preventie, zoals van verslavingsgedrag. Er worden presentaties gegeven op scholen, omdat daar nog steeds veel spelers komen.

    Tot slot staat het benadrukken van de sociale component ook op de to do-lijst. Bijeenkomsten in de vorm van offline evenementen en toernooien versterken de empathie en cohesie van de spelers. Niemand wordt gemarginaliseerd en nieuwe leden worden geworven door reclame. Er worden ook groepsactiviteiten georganiseerd, zoals uitstapjes naar evenementen.

    Arsen Karapetyan

  • Is e-sport volgens jou een sport? Waarom wel/niet?

    Ja en nee. Aan de ene kant mist e-sport de fysieke component van sport en wordt het daarom niet direct gelijkgesteld aan sport. Aan de andere kant heeft e-sport ook veel componenten die voor elke sport nodig zijn, zoals reactiesnelheid, intelligentie, teamgeest, ambitie, communicatie, enz. Maar als je nu “sporten” zoals schaken, waar de fysieke component ook ontbreekt, als sport definieert, dan moet je er zeker ook over nadenken om e-sports als sport te laten erkennen.

    Wanneer en waarom werd E-Sports East Belgium opgericht?

    E-Sports East Belgium werd als feitelijke vereniging opgericht op 19 mei 2017. Voor die tijd werden er echter al toernooien in verschillende competities georganiseerd onder die naam. E-Sports East Belgium werd op 31 januari 2018 ingeschreven in het Belgische nationale register als vereniging zonder winstoogmerk. Als voormalig competitieve gamer ben ik altijd in contact geweest met e-sports. Ik nam op 13-jarige leeftijd deel aan mijn eerste online toernooien. Nadat ik in februari 2017 had deelgenomen aan het Halo-wereldkampioenschap in Londen, besloot ik toen om mijn competitieve carrière te beëindigen vanwege tijdgebrek en mijn focus te richten op een nieuw idee.

    Na rijp beraad en vele gesprekken met mensen uit de e-sportswereld werd het idee om een Oost-Belgische “community” op te richten omgezet in de vereniging “E-Sports East Belgium”. Het idee om mijn studies te combineren met een van mijn favoriete hobby’s was waarschijnlijk de belangrijkste reden voor de oprichting. Als gediplomeerd “General Manager” en met de motivatie om jonge e-sportspelers in mijn thuisregio te promoten, ontstond al snel het initiële idee om een Oost-Belgische “community” op te richten. Na twee weken rijp beraad na de HWC Londen en talrijke gesprekken met vertegenwoordigers van de grote e-sportbonden, zoals FAB Games E-Sports of Evil Geniuses in Londen, werd de organisatie op 19 maart 2017 officieel gelanceerd via Facebook.

    Wat zijn de doelstellingen van E-Sports East Belgium op dit moment?

    Het doel van de vereniging is om elektronische sporten (“e-sports”) in de Duitstalige gemeenschap en daarbuiten te promoten. In het bijzonder ligt de focus op het ondersteunen en promoten van Oost-Belgisch talent in alle disciplines die door de ESL erkend worden als e-sports. Daarvoor zijn de volgende middelen beschikbaar: advertenties van welke aard dan ook, toernooien organiseren, deelnemen aan kampioenschappen op verenigingsniveau (ESL bijvoorbeeld) en daarbuiten, enz. De vereniging kan die doelstellingen alleen of in samenwerking met andere clubs realiseren. Een ander doel van de organisatie is om gevaren te voorkomen, zoals verslavingsgedrag en dergelijke, die e-sport met zich meebrengt. Die preventie gebeurt door educatief werk, zoals presentaties op scholen, herhaalde voorlichting over verslavingsgedrag, het uitnodigen van deskundigen, enz.

    Daarnaast zoekt “E-Sports East Belgium” direct contact met haar leden in geval van problemen, ondersteunt het betrokken lid en contacteert zo nodig professionele deskundigen. De vereniging kan die doelstellingen alleen of in samenwerking met andere verenigingen realiseren.

    Een laatste doel van “E-Sports East Belgium” is het benadrukken van de sociale component van “e-sports”. Alle middelen zijn beschikbaar om dat te bereiken: door reclame van allerlei aard, vooral op sociale mediaplatforms, door het organiseren van toernooien, offline evenementen en groepsactiviteiten, deelname aan kampioenschappen op verenigingsniveau (ESL & anderen), enz. De vereniging kan die doelstellingen alleen of in samenwerking met andere verenigingen realiseren.

    “E-Sports East Belgium” vertegenwoordigt geen politiek of religieus standpunt, maar staat met haar naam voor sociale rechtvaardigheid, gelijkheid of gelijke behandeling (ras, geslacht, leeftijd, enz.) en eerlijkheid (zowel sportief als sociaal) en verwacht die houding ook van haar leden. Elke schending van die houding ten opzichte van de eigen gemeenschap, binnen een team of ten opzichte van derden kan ertoe leiden dat “E-Sports East Belgium” het contract met een respectieve speler of team spelend onder de naam “E-Sports East Belgium” zonder voorafgaande kennisgeving kan beëindigen. Racistische, politiek of sociaal denigrerende uitlatingen en agressief gedrag op sociale media of platformen worden streng veroordeeld door ESEB en leiden tot de directe beëindiging van het contract en de uitsluiting van de betrokken leden. ESEB behoudt zich het recht voor om juridische stappen te ondernemen.

    Moeten e-sporten op scholen worden gepromoot? Waarom wel/niet? Zo ja, hoe?

    Naar mijn mening is promotie op dit moment de verkeerde term om te associëren met e-sporten op scholen. Ik sluit echter niet uit dat e-sporten in de toekomst ooit gepromoot worden op scholen. Op dit moment moet de focus echter duidelijk op onderwijs liggen. Veel mensen zien e-sports nog steeds alleen in een negatief daglicht of als een gevaar en zijn niet goed ingelicht. Natuurlijk heeft e-sport risico’s zoals verslavend gedrag of het verlies van sociale activiteiten, maar e-sport heeft ook positieve eigenschappen en beide kanten van e-sport moeten eerst objectief worden uitgelegd.

    Politici zijn al goed op weg met het analyseren van e-sport en het definiëren van de voor- en nadelen (zie nota van het EU-parlement). Het zou een belangrijke stap zijn om dat onderwerp op te nemen in het schoolprogramma van de overheid, ook al wordt het slechts kort aangestipt. Openbare presentaties of voordrachten op scholen zijn een andere goede manier om het bewustzijn te vergroten.

    Is e-sports volgens jou in de loop der jaren veranderd?

    E-sports is in de loop der jaren enorm veranderd. Het grootste bewijs daarvan is waarschijnlijk het prijzengeld, dat bijna exponentieel is gestegen. Prijzengeld in de miljoenen is niet langer een zeldzaamheid. Met de constante ontwikkeling van het internet en de snelheid ervan, heeft e-sports de afgelopen jaren ongelooflijk veel mogelijkheden gekregen. Tegenwoordig kunnen evenementen op elk moment en vanaf elke locatie live worden gevolgd. De volgende stap, die al in volle gang is, is de toepassing van e-sports in tv-programma’s.

    Welke toekomst staat e-sports volgens jou te wachten?

    Op dit moment staan we pas aan het begin van de geschiedenis van e-sports. Naar mijn mening zal e-sports de komende 10 jaar zeker blijven groeien tot het zijn hoogtepunt bereikt. Ik denk dat over 10 jaar de namen van de grote e-sportorganisaties net zo bekend zullen zijn bij iedereen als de namen van grote sportclubs. Wat er dan zal gebeuren is onzeker.

    Kevin Parmentier is de initiatiefnemer van E-Sports East Belgium. De vragen zijn schriftelijk gesteld door Arsen Karapetyan en schriftelijk beantwoord door Kevin Parmentier. De antwoorden werden ontvangen op 7 februari 2018.

  • De meeste spelers zijn inderdaad mannelijk. Meisjes en vrouwen zijn in de minderheid (althans tot nu toe). Dat is ook en vooral zo in Oost-België. Het aantal vrouwelijke fans neemt echter toe. Terwijl de professionele e-sportteams grotendeels gedomineerd worden door mannen, is bijna een derde van de fans vrouw. Waarom zijn meisjes en vrouwen duidelijk in de minderheid?

    We denken dat hier veel redenen voor zijn. Eén reden is dat hobby’s in onze samenleving op een genderspecifieke manier op de markt worden gebracht, in lijn met de sociaal erkende verwachtingen en normen. Mannen voelen zich over het algemeen meer aangetrokken tot games. E-sports is een door mannen gedomineerde cultuur “die zijn status handhaaft door een asociale en technisch bedreven habitus en die vooral vrouwen ontmoedigt – en ook bedoeld is om hen te ontmoedigen.” Dat schrijft Nina Scholz in haar boek “Nerds, Geeks and Pirates – Digital Natives in Culture and Politics” (2014). Een argument dat vaak naar voren wordt gebracht in dat debat is dat vrouwen en mannen verschillende sterktes en zwaktes hebben. En dat omvat ook het feit dat vrouwen slechter zijn in gamen. Er is geen bewijs dat die veronderstelling ondersteunt. Het lijkt meer op een self-fulfilling prophecy. Om zichzelf te bewijzen, moet een vrouw aan beduidend hogere eisen voldoen. E-sportprofessionals zijn meestal mannen. Vrouwen met een professionele status zijn duidelijk ondervertegenwoordigd. Ze verdienen veel minder dan mannen. We zien ook dat spellen zoals voetbal veel meer discriminerend zijn voor vrouwen. Ook daar bestaat een verschil in beloning.

    Alina (18) en Aurélie (17), leerlingen van de Bischöfliche Schule Sankt Vith, zeggen: “We zijn in ons leven niet vaak in aanraking gekomen met e-sports. We realiseerden ons meteen dat we geen interesse hadden in online games. Het is voor ons onbegrijpelijk hoe je zoveel tijd kunt investeren in een niet-reële wereld. We zouden ook geen geld uitgeven aan dergelijke games omdat het niet een van onze prioriteiten is. We zien dat echter niet als volledig negatief, want iedereen is vrij om zijn hobby’s te kiezen zolang de virtuele wereld geen voorrang krijgt op de echte wereld.”

    Ellen Gommes, Fanny Roche, Aurélie Serexhe, Alina Plattes

  • Ja, tot op zekere hoogte. Je voelt het verschil tussen het centrum en de periferie. En Oost-België ligt duidelijk in de periferie. Er gebeurt dus veel meer in de steden op het gebied van e-sports. Vooral de Eifel heeft een probleem met zijn communicatie-infrastructuur. Snel internet voor online gaming is niet overal beschikbaar; een echt plaatsnadeel. Over het algemeen lopen België en heel West-Europa achter op andere delen van de wereld. Terwijl e-sports in Azië uitgroeit tot een nationale sport, ziet Europa dat anders. Het beste voorbeeld daarvan is het spel League of Legends.

    Landen zoals Duitsland en België, die een groot aantal amateurspelers, e-sportfans en professionele e-sportspelers hebben, erkennen e-sport niet als een echte sport. Dat frustreert veel betrokkenen, omdat ze vinden dat e-sports erkend en gepromoot moet worden als een echte sport. In Oost-België is e-sports nog vrij onbekend. De organisatie staat nog in de kinderschoenen. De leden van E-Sports East Belgium zijn echter al vaker in de lokale media verschenen.

    Arsen Karapetyan, Simon Heck

  • Bruno (17), een leerling van de Bischöfliche Schule Sankt Vith, zegt: “Er zijn verschillende redenen. Plezier is de belangrijkste reden waarom jongeren zoveel games spelen. Maar het gaat ook om de sociale ervaring, het groepsgevoel, het gevoel iets bereikt te hebben.”

Kevin Parmentier, oprichter van Esport East-Belgium, zegt in het interview:

Interview met Noah Chavet

Externe inhoud - Op dit punt vindt u externe inhoud van Vimeo die het artikel aanvult. Door op dit gedeelte te klikken, gaat u ermee akkoord dat er gegevens worden uitgewisseld tussen u en Vimeo.
Externe inhoud - Op dit punt vindt u externe inhoud van Vimeo die het artikel aanvult. Door op dit gedeelte te klikken, gaat u ermee akkoord dat er gegevens worden uitgewisseld tussen u en Vimeo.